Norwegia,  Podróże bliskie,  Vestland

Szczyt Klovane: W Sercu Norweskich Krajobrazów…

Podróżując przez serce Norwegii, mieliśmy przyjemność doświadczyć niezwykłej przygody zanurzając się w cudownym pięknie gór i fiordów. Dziś chcielibyśmy się podzielić z Wami naszym niesamowitym dniem spędzonym na szczycie Klovane. To magiczne miejsce, otoczone norweskimi szczytami i rozległymi fiordami, przenosiło nas w świat bajek dzięki otaczającym nas kolorom. Trzy piękne doliny: Olden, Loen i Stryn, leżące tuż obok siebie, tworzą serce Norwegi i serce jednego z ładniejszych fiordów Nordfjordu. To tu spotykają się góry, rzeki i fiordy, tworząc malownicze krajobrazy. Góry sięgające ponad 2000 metrów n.p.m. wokół każdej doliny, a serce każdej z nich to majestatyczny Jostedalsbreen. To stąd spływają potężne wodospady, które malują wodne obrazy na stromych zboczach. Te malownicze malunki łączą się z głębokimi, zielonymi jeziorami i długimi fiordami.

Przygotujcie się na fascynującą opowieść o naszej niezwykłej wędrówce, która na zawsze zapisała się w naszej pamięci jako wyjątkowy hołd dla piękna natury oraz niezapomnianych emocji… Klovane to nie tylko szczyt, to osobliwe doświadczenie.

Chociaż to krótka trasa, wymaga pewnego wysiłku, szczególnie na najbardziej stromych odcinkach, gdzie umieszczone są łańcuchy dla ułatwienia wspinaczki. To już była nasza opinia wielokrotnie wyrażona. Norwegowie zdają się nie znać słowa “zygzaki”. Wybierają najkrótszą, najprostszą drogę na szczyt, co zazwyczaj oznacza wspinaczkę prosto do góry.

Gdy wyruszyliśmy w tę wędrówkę, zdawaliśmy sobie sprawy, że zostaniemy ogarnięci mistycznym pięknem gór i fiordów… ale nie aż tak… Stąpając po szlaku, w miarę jak zbliżaliśmy się ku szczycie, otaczający nas pejzaż stopniowo odsłaniał swoją magię. Tam, na samym szczycie Klovane, zobaczyliśmy to, co trudno opisać słowami – olśniewający widok na otaczające nas góry i fiordy. Kolorystyka tego miejsca była niczym opowieść z bajki. Szmaragdowe odcienie jezior, głęboka zielenina lasów i błękity fiordów tworzyły niezwykłą paletę, której piękno przenosiło nas w inny wymiar. W tych chwilach nasze serca biły mocniej, a nasze dusze łączyły się z naturą w harmonii.

❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖

Klovane to jeden ze szczytów, które otaczają malowniczą Dolinę Olden . Jest on położony na skraju Parku Narodowego Jostedalsbreen, dumnie wznosząc się nad przesmykiem łączącym dwie części jeziora Oldenvatnet. Ta okolica to raj dla miłośników pieszych wędrówek i przygód na świeżym powietrzu. Klovane góruje na wysokości 982 m n.p.m., stanowiąc punkt kulminacyjny w połowie drogi w Oldedalen, począwszy od Mindresunde. Z tej wysokości rozpościera się malownicza panorama obejmująca całą dolinę. W praktyce jednak oznacza to, że na przestrzeni szlaku musieliśmy pokonać różnicę wysokości wynoszącą aż 950 metrów. Rozpoczynamy naszą ekscytującą podróż spod parkingu przy kempingu Oldevatn Camping. Rozpoczynając od sezonu letniego 2023 roku, wprowadzono opłatę w wysokości 50 NOK z powodu rosnącej popularności tego szlaku.

Zmierzając niemal pionowo w górę, wkładamy całe serce i energię w wyzwanie, jakie stawia przed nami zdobycie szczytu Klovane. Choć wyzwanie może jawić się imponująco, nie ulegamy złudzeniom. Każdy krok, wypełniony odwagą i determinacją, to kolejny krok w kierunku lasowej ścieżki. Tu, w miarę jak wspinamy się, towarzyszy nam zadyszka, a postój na oddech staje się równie ważny, co ochłodzający napój na wzgórzu. Nasza wytrwałość jest zapisana w kroplach potu, co sprawia, że zapas wody jest niezbędny. Pamiętając o ostrzeżeniach, zdajemy sobie sprawę, że dbałość o bezpieczeństwo jest nieodłącznym elementem każdego kroku. Dla porównania: już w pierwszych dwóch kilometrach zdobywa się 800 metrów przewyższenia. To oznacza 400 metrów na każdy kilometr. Naprawdę strome podejście. Jednak szybkie zdobywanie wysokości to tylko jedno z wyzwań. Trasa pełna jest korzeni, kamieni i miejsc z błotem, które trzeba pokonać.

Najlepsza pora na wędrówki na Klovane to od czerwca do października. Im bliżej jesieni, tym więcej deszczu. Moje zdjęcia wykonane w połowie sierpnia sugerują, że takie warunki to tam norma.

Jednak my mieliśmy naprawdę szczęście, jeśli chodzi o pogodę i widoki, które mieliśmy tego dnia. Norweskie fiordy i góry często gościły pochmurne i deszczowe dni, a lipiec jest jednym z najbardziej wilgotnych miesięcy. Norwegia słynie z pięknych krajobrazów, ale nie jest tajemnicą, że pogoda bywa tu nieprzewidywalna. W trakcie letniego sezonu, chociaż marzymy o słonecznych dniach, spotykamy się czasem z ulewnymi deszczami. Właśnie takie wyzwania stawia przed nami natura norweska, wymagając elastyczności i gotowości na zmienne warunki.

Nasza wędrówka na Klovane była tego doskonałym przykładem. Mimo że w dniu naszej wyprawy słońce przywitało nas na początku szlaku, towarzyszyły nam również chmury. To właśnie ta zmienna aura sprawiła, że nasza podróż była jeszcze bardziej fascynująca. Promienie słońca przeplatały się z chmurami, tworząc niezwykłe efekty świetlne i cieniowe. To była prawdziwa uczta dla oczu i zmysłów, gdy słońce migotało między chmurami, malując barwne obrazy na ziemi i wodzie. Chociaż nie mieliśmy pełnej pewności co do prognozy pogody, nasza przygoda na Klovane udowodniła nam, że każdy moment spędzony na szlaku jest wyjątkowy. To właśnie zmienne warunki atmosferyczne nadają podróży autentyczność i magię. Dzięki temu nasza wędrówka stała się nie tylko okazją do odkrywania piękna norweskiej przyrody, ale także do cieszenia się chwilami, które niespodziewanie składają się na niezapomniane wspomnienia.

Po dwóch godzinach intensywnej wspinaczki, Klovane wita nas swoją majestatyczną wysokością 982 m n.p.m. To chwila, w której stajemy wobec niezwykłego wyzwania i piękna, które towarzyszy temu magicznemu miejscu. Wędrówka na szczyt Klovane to więcej niż podróż fizyczna – to spotkanie z prawdziwym majestatem przyrody, której piękno wypełnia nasze serca po brzegi.

Dotarcie na szczyt Klovane było niczym przeniesienie się do magicznej krainy. Otoczenie nas zachwyciło niesamowitą paletą kolorów, która wydawała się niemal nierealna. Szmaragdowe odcienie jezior, głęboka zieleń lasów i błękit nieba łączyły się w pejzaż, który można by porównać do opowieści z bajki. Niezwykłe było to, jak natura sama malowała dla nas najpiękniejsze obrazy. Ten niezwykły szczyt to prawdziwe arcydzieło natury, które skrywa w sobie magię i inspirację. Przy każdym kroku odkrywamy nowe niesamowite widoki, które oczarowują i zachwycają. Widok górskich szczytów oraz malowniczych fiordów otwiera przed nami drzwi do świata pełnego przygód i odkryć. To tu spotykamy się z norweską naturą w całej jej okazałości – intensywnymi barwami, nasyconymi kolorami i niesamowitymi krajobrazami. Wędrówka na Klovane to podróż, która zostawiła w naszej pamięci piękno i emocje. Każdy moment spędzony na szlaku i tam na górze przypominał nam, jak ważne jest podążanie za swoimi pasjami i marzeniami. To podróż, która zainspirowała nas do odkrywania piękna natury, ale także do zatrzymania się i cieszenia się chwilą. W końcu podróż przez serce Norwegii jest pełna niesamowitych wrażeń, które sprawiają, że czujemy się żywi, obecni i głęboko połączeni z otaczającym nas światem.

Chodź wyprawa zmordowała nas mocno, to niezapomniane przeżycie w pełni wynagrodziło wszelkie wysiłki. Zapewniam Was, że nie ma bardziej magicznego miejsca niż to. Mimo zmęczenia, które nas ogarnęło, takie otoczenie daje nam niesamowitą energię i odprężenie. To jakby magia natury wdzierała się do naszych serc i wnosiła wewnętrzną równowagę. Nawet w obliczu zmęczenia, każdy krok na tej ścieżce miał swoją wartość, ponieważ odkrywaliśmy kolejne piękne widoki, które nie tylko zachwycały, ale też dodawały nam sił do dalszej wspinaczki.

co jeszcze…

• Miejscowość: Olden, położona w malowniczym sercu Norwegii, stanowi punkt wyjścia na Klovane
  • Trasa rozpoczyna się na kempingu Oldevatn, parę metrów za…
  • Ocena trudności tej trasy jest wymagająca, co sprawia, że wędrówka stanowi wyzwanie dla doświadczonych pieszych. Na przestrzeni 6 kilometrów w obie strony, które pokonujemy podczas wędrówki, spędziliśmy około 4 godzin.
  • Warto zaznaczyć, że sezon na wycieczki na Klovane trwa od maja do października. To okres, w którym pogoda jest bardziej przychylna, a szlak jest dostępny dla wędrowców

Witaj w naszym świecie…To my…Ania, Arek… Razem z nami zwiedzisz cudowne zakątki Norwegii, która fascynuje nas od kilkunastu lat... Zapraszamy nad piękne fiordy, ogromne wodospady, urokliwe miasta, kolorowe wioski, a także wysokie góry...